лизинг и услуги, гуми и масла.
Те са неотменна част от всекидневието ни, а продажбите им са показател за състоянието на икономиката на развитите страни. Заговори ли се за ограничения, засягащи автомобилната промишленост, излизат статистиките, подсещащи ни, че всеки шести европеец е зает в автомобилното производството и свързаните с него сектори. Така неусетно стигнахме до състоянието, при което в големите градове автомобилите – средство за по-бързо и удобно придвижване, дотолкова си пречат взаимно, че се влачат със средна скорост по-ниска от тази на велосипедистите. Хората, които
работят с автомобили, пробват различни решения на ребуса как в тази среда да пристигнат навреме от точка А до точка Х. И решенията най-често са свързани с рисково каране, стрес и нарушения, тъй като условията се влошават, но изискванията растат. При такава експлоатация превозните средства издържат по-малко, още повече, че производителите и без това непрестанно ги оптимизират за сметка на ресурса. А когато стигнете до сервиз, все по-често научавате, че производителят се е погрижил проблемният възел да не подлежи на ремонт, а да се сменя изцяло, нерядко заедно със съседни елементи. И след като чуете цената и ви обяснят, че това е направено в името на клиента, не бързайте да ругаете:
пропастта между технологиите, използвани от производителите в последните години, и възможностите на общите автосервизи, продължава да се задълбочава. Едните вдигат летвата все по-нагоре, другите се задъхват от недостига не само на квалифицирани, но и на какви да е работници. Затова замяната на цели възли, с такива, произведени в заводски условия, е правилният начин за бърз и качествен ремонт, който възстановява работоспособността на машината и осигурява и безопасност при движение. Производителите не само подкрепят тази тенденция, но и я налагат, за да печелят все повече от обслужване и особено от ремонти, които постепенно правят все по-недостъпни за сервизите с широк профил на дейност. С навлизането на все повече електроника например стана невъзможно един съвременен двигател да бъде основно ремонтиран и след това да се „оживи“ без специализираните диагностични
уреди, достъпни само за оторизирани сервизи.
Ако гневът ви не е преминал, насочете го към държавната ни администрация: след 1989 година тя унищожи на практика професионалното образование и направи всичко по силите си, за да нямаме днес монтьори, шлосери, заварчици, фрезисти, стругари!
У нас остават и затрудненията пред навлизането на природния газ в товарните превози. Да, на българския пазар се предлагат няколко модела тежки товарни автомобили на метан, но по-високата им цена, скептицизмът на превозвачите и малкият брой станции, на които те могат да се зареждат удобно (със CNG), задържат навлизането на този тип транспорт, който всъщност е единствената пълноценна алтернатива на дизеловата тяга за средни и дълги разстояния. А за българското гражданство на по-обещаващата разновидност – втечнения природен газ (LNG), продължаваме да говорим все така в бъдеще неопределено време.
Предстоящото закъсняло влизане в сила на таксите за ползване на преобладаващата част от пътищата в България отново ще опъне нервите на превозвачите – те първи ще поемат удара от неизбежното повишаване на разходите, което в крайна сметка ще плащаме всички ние – клиентите. Тази щрих потвърждава – бъдещето става по-трудно.
За да улесним Вашето ориентиране в динамичната среда, подготвихме третото издание на каталога АВТОМОБИЛИ ЗА РАБОТА.
То включва почти всичко, с което е свързан жизненият цикъл на превозните средства за работа.
Благодаря на всички, които се включиха в печатния вариант на Каталог 2020. За пропусналите остава шансът да се присъединят впоследствие към електронния му вариант.
инж. Радослав ГЕШОВ
отговорен редактор на изданието
То е много важно за нас, затова може да ви бъдем от полза като ви дадем следните насоки:
Резюме: Моля опишете вашето общо впечатление от продукта в няколко думи.