- Моят профил
- Моите поръчки
- Моята библиотека
- - Моите Книги
- - Моите Списания
- - Моите Вестници
- - Моите Абонаменти
- - Изтрити
- Списък "Любими"
- Списък "За по-късно"
- Списък "Сега чета"
- Съобщения
Новини
ТАНЦ ВЪРХУ ТЪНЪК ЛЕД. Франкфуртският панаир 2011
Основният фон, на който протече панаирът тази година, беше всеобщата констатация за ПОВСЕМЕСТНО ПАДАНЕ НА ПРОДАЖБИТЕ. По официална статистика (т.е. по силно занижени цифри) в US то е 5,7% в сравнение с първите девет месеца на 2010 г. В UK е 6,5%, в Германия – 5%, в Испания – 3,5%, във Франция – 6%, в Русия – 8% и т.н. Главната причина, разбира се, е макроикономическата ситуация, която в близко бъдеще няма да се подобри. На въпроса дали книгоиздателският бизнес е в упадък, John Makinson, CEO на Penguin Group, отговаря така: „Ако говорим за книгата като физически обект, отговорът е „да”. Ако говорим обаче за интереса към нашата медия – езикът и комуникацията на идеи – този пазар изобщо не е в упадък. Хората искат да четат и търсят навсякъде интересните четива”. Този отговор добре илюстрира цялостното настроение на панаира. В производството на печатни книги издателите трябва да се научат да влагат все повече стойност, защото хората, които ги купуват, гледат на тях като на „красиви и ценни предмети”. А в разпространението на електронни книги целта е една: ако има макар и един човек, който търси твоята книга в електронен формат някъде в Мрежата, ти трябва да си там! Направи продукта си колкото е възможно „по-откриваем”, „по-споделим”, по-лесен за покупка и четене на всякакви устройства. Така хората ще заговорят за книгата ти, ще заговорят и със самия теб като издател! „Хората ще бъдат готови да плащат освен за текст, и за контекст и общуване. Книгите се превръщат в социални пространства, където читателите се срещат, споделят и общуват” – думи на Bob Stein, e-book pioneer.
ПАЗАРЪТ НА ЕЛЕКТРОННИ КНИГИ ОПРЕДЕЛЕНО СЕ ДВИЖИ И МОТИВИРА ОТ ТЕХНОЛОГИИТЕ. Крайният „ползвател” (забележете – не го наричат „читател”) научава за електронните книги от търговците на устройства, а не от книгоиздателите. Затова големите дистрибутори на електронен контент като amazon, Apple, Barnes & Noble и Kobo разработиха целии фамилии от четци и таблети, чиито цени постоянно вървят надолу и те се продават навсякъде, но най-лесно – от сайта на самите дистрибутори на е-книги.
ТАЗИ ГОДИНА ВЪВ ФРАНКФУРТ СТАНА ЯСНО, ЧЕ В ПАЗАРА НА ЕЛЕКТРОННИ КНИГИ ВЕЧЕ „ИМА ПАРИ”.
Повечето от големите книгоиздателски концерни отчитат сериозни печалби от него. Скептицизмът на някои издатели и агенти отпреди година, че тенденцията е ясна, но в нея „няма пари”, не беше оправдан.
За първи път пазарният дял на fiction е-книгите в USA и UK надмина двуцифрените нива: в USA той е 13,6%, а в UK – 11%. И това от нива 5% и 4% съответно миналата година! Това развитие е изненадващо бързо. С тези темпове догодина този пазар може да бъде вече 40% в англоезичния свят. В Европа делът на този пазар е от 1% до 4%, но това на фона на малко над нулата миналата година също е удивително развитие. Като fiction-ът се продава повече в е-формат от non-fiction-а.
20% от англоезичните издатели твърдят, че е-книгите генерират над 10% от техния оборот. 42% от тези издатели продават между 80% и 100% от целия си каталог като е-книги. Очевидно става въпрос за млада и процъфтяваща индустрия, която по всеобщо мнение привлича за клиенти големи групи население, което преди това не си е купувало печатни книги. И това е най-радостната констатация.
Интересно наблюдение е, че, противно на очакванията, електронните книги засягат продажбите на джобните издания много повече от тези на изданията с твърди корици. ДЖОБНОТО ИЗДАНИЕ ПРАКТИЧЕСКИ СИ ОТИВА, защото електронната книга напълно го замества. На пазара на печатните книги остава най-вече т.нар. trade paperback формат – впрочем, най-популярният формат у нас.
Днес издателите си задават фундаменталния въпрос: каква е тяхната цел и новата им роля в дигитализирания свят? Повечето от тях прегръщат промените и милионите нови възможности, които дигиталната ера дава да се доведе интересният и силен контент до читателя.
Една много позитивна мисъл беше изказана от Haley Hutchinson, CEO на Hachette UK – „Ние по-малко трябва да мислим всеки за своето парче от тортата, защото, както стана ясно, торта ще има за всички. Повече трябва да мислим как да се противопоставяме на пиратството, и да се борим с някои нови бизнес модели, които директно засягат интересите на носителя на правата, който е и си остава нашата основна ценност. В този смисъл във Франкфурт тази година усетих дух на солидарност”.
Ще си позволя и ДВЕ ЦИФРИ ПО ПОВОД ПИРАТСТВОТО. По данни от Mack Monitor, всяка книга от първите десет в бестселър листите на New York Times е била изтеглена нелегално 80 000 пъти... А руски статистически групи отчитат, че техният пиратски „пазар” е десет пъти по-голям от легалния им пазар на книги. В борбата с пиратството има две противоречиви политики: едната е възможно най-ниска цена, за да се направи „хакването” неатрактивно, а другата – достойна цена, съчетана с мощна образователна кампания и мерки срещу нарушителите.
Моментът определено е много труден, но и предизвикателен. „Ако не се справим в този труден момент, изходът е един - довиждане” – отново думи на CEO на Hachette UK. Има една английска пословица, която отлично илюстрира правилната нагласа на издателите в новата ситуация: „Така или иначе вече вървим по тънък лед. Защо тогава да не се опитаме да потанцуваме върху него...”
На базата на всичко видяно и прочетено в сайтовете на: www.publishersweekly.com, www.bookbrunch.co.uk, www.publishingperspectives.com, www.bookseller.co.uk и блоговете www.galleycat.com, www.mediabistro.com и www.smashwords.com ви предлагаме обобщение на шестте главни тенденции в съвременното книгоиздаване. Веднага ви предупреждавам: те са противоречиви, провокативни, неумолими и нелицеприятни. Старите бизнес модели и структури се пропукват и вместо тях се появява ново, свободно, общодостъпно и много по-рентабилно книгоиздаване. Можете да не се съгласите с тях, но този анализ определено ще ви заинтригува.
Цялата статия може да прочетете ТУК